kehidupan adalah ketaatan kepadaNYA
ombak dzikir kepadaNYA

Sunday, February 28, 2010




selawat dari sholawat kata jamak bagi solat yang berarti
*doa dan berkat
*ibadah
jika selawat itu diamalkan oleh hamba kepada ALLAH SWT, maksudnya hamba tersebut menunaikan ibadah atau berdoa (memohon kepadaNYA)

pengertian solat bermakna doa tersebut bersama firman ALLAH SWT
"berdoalah kepada Tuhanmu (ALLAH) dengan merendahkan diri dan suara yang lembut. sesungguhnya ALLAH tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas. dan janganlah kamu membuat kerosakkan di muka bumi, sesudah (ALLAH) memperbaikinya dan berdoalah kepadaNYA dengan rasa takut (tidak akan diterima) dan harapan (akan dikabulkan). sesungguhnya rahmat ALLAH amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik."
al-araf :55-56

akan tetapi jika ALLAH SWT berselawat ke atas hambaNYA, maka maksudnya ALLAH SWT mencurahkan rahmat berkat dan ampunanNYA.

sabda Rasulullah Saw
"selawat ALLAH adalah rahmatNYA, dan selawat para malaikat adalah doa"

pada dasarnya, selawat ALLAH SWT kepada hamba-hambaNYA terbagi pada dua, iaitu selawat khusus dan umum. selawat khusus iaitu selawat ALLAH SWT kepada para Nabi dan RasulNYA, teristimewa Nabi Muhammad Saw, yang merupakan penutup para Nabi dan Rasul, serta merupakan utusan ALLAH SWT yang terbaik di antara para Nabi dan Rasul. dan selawat umum iaitu selawat ALLAH SWT kepada hambaNYA yang mukmin.

pengertian bersama, firman ALLAH SWT
"DIA lah yang memberi rahmat kepadamu dan malaikatNYA
(memohonkan ampunan untukmu)
ai-ahzab :43

ALLAH SWT berfirman
katakanlah: "sesungguhnya solatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk ALLAH, tuhan semesta alam. tiada sekutu bagiNYA. demikian itulah yang diperintahkan kepadaku. dan aku adalah orang yang pertama-tama menyerahkan diri (kepada ALLAH)
al-an'am :162-163

mohon senyapkan musik sampingan tuk beri laluan pada klip ini


gerakkan-gerakkan solat pada umumnya menggambarkan kalimah "alif ha mim dal" yang telah disampaikan oleh Nabi Isa as dalam berita gembira tentang Rasulullah Saw yang disebut "ahmad". berdiri dalam solat melambangkan huruf "alif", ruku' melambangkan huruf "ha", sujud melambangkan huruf "mim", sementara tasyahud melambangkan huruf "dal"

Rasulullah Saw bersabda
"ALLAH mewajibkan 50 kali solat ke atas umatku pada malam isra'. lalu aku terus meminta pertimbanganNYA dan memohon keringanan, hingga DIA menjadikan 5 kali sehari semalam"
riwayat al-bukhari dan muslim

Rasulullah Saw bersabda
"amal seorang hamba yang pertama sekali akan dihisab ke atasnya pada hari qiamat adalah solat. jika solatnya baik, maka seluruh amalnya yang lain akan jadi baik. dan jika solatnya rosak, maka seluruh amalnya yang lain akan rosak"
riwayat ath-thabrani

solat adalah wasiat terakhir yang disampaikan oleh Rasulullah Saw. ketika baginda menghembuskan nafasnya yang terakhir, baginda bersabda
"solat...solat.., dan hamba sahaya kamu"

solat adalah suatu yang paling terakhir sekali yang akan hilang dari agama. jika ia telah hilang, maka tidak ada lagi yang tersisa dari agama. sabda Rasulullah Saw
"ikatan-ikatan islam benar-benar akan terlepas satu persatu. setiap kali satu ikatan terlepas. manusia akan bergantung pada ikatan yang selanjutnya, ikatan yang pertama sekali akan terlepas adalah hukum, dan yang terakhir adalah solat"
riwayat ibn hibban

ALLAH SWT berfirman
"sesunguhnya berjayalah orang yang - setelah menerima peringatan itu - berusaha membersihkan dirinya (dengan taat dan amal yang soleh), dan menyebut-nyebut dengan lidah dan hatinya akan nama tuhannya serta mengerjakan sembahyang (dengan kusyu')"
surah al-ala :14-15

"...dan dirikanlah solat untuk mengingati DAKU"
surah thaha :14

"maka dirikanlah solat kerana tuhanmu dan berkorbanlah
surah al-kautsar :2

"sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, iaitu mereka yang kusyu' dalam solatnya; dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia; dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu); dan mereka yang menjaga kehormatannya, kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela. kemudian, sesiapa yang meningini selain dari yang demikian, maka mereka orang-orang melampaui batas; dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya; dan mereka yang tetap memelihara solatnya; mereka itulah orang=orang yang berhak mewarisi - yang akan mewarisi syurga Firdaus; mereka kekal di dalamnya"
surah al-mu'minun :1-11

"peliharalah solat kalian dan solat pertengahan, dan berdirilah kerana ALLAH (dalam solat kalian) dengan kusyu'. jika kalian dalam keadaan takut, maka solatlah sambil berjalan atau kenderaan. kemudian apabila kalian telah aman, maka sebutlah ALLAH (solatlah), sebagaimana ALLAH mengajarkan kepada kalian apa yang kalian belum ketahui"
surah al-baqarah :238-239

Nabi Ibrahim As berkata
"wahai Tuhanku, jadikanlah aku dan anak-cucuku sebagai orang yang mendirikan solat. wahai Tuhan kami, kabulkanlah doaku"
surah ibrahim :40














photobucket santai photobucket permukaan photobucketselami photobucketkiriman moe
AL AHAD ---- asma ALLAH ----- junjungan kami ----- airmataNya ----- 5wasiat ----13wasiat --- panduan lenkap solat ---- 99langkah ---- akhir zaman ----
Al Fatihah ---- haji ---- Al Ikhlas ---- Al Kursi---- azan ---- isi Al Fatihah ---- haram ---- padang masyar ---- 24perkara ---- mimpi Rasulullah ---- rezeki ----
siapa kita ---- solat ---- solat dalam sains ---- suara Al Quran ---- tangisan Baginda ---- Al Mathurat --- tidur ---- sujud ---- matahari ---- keluasan neraka ---- sifat api neraka ---- dajjal ---- jin ----
wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww
wwwwwwwwwwww
wwwwwww
dari para sahabat serantero
wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww
wwwwwww
adham ---- belalang ---- emo ---- fadwa ---- gemaan berakhir ---- haiwan didikan ---- hajo ---- hatiwawa ---- kang e-mas ---- kuek ---- khuratuain ----
.
====.
..
..free counters